Birinci yaşımızdan merhaba.
The Art Newspaper Türkiye (TANT) yayın hayatına geçtiğimiz yılın eylül ayında “sıfırıncı” sayısıyla başladı. “Kökleri 1983’te İtalya’da atılan uluslararası bir sanat gazetesinin 40 yıl sonra yayın hayatına başlayan Türkiye edisyonuna nasıl bir giriş yapmalı?” diye yazmıştım ilk editör mektubunda ve en güzelinin önce gazeteyi tanıtmak olacağını düşünmüştüm. Şimdi, bizimle bu yılın içerisinde, hatta belki bu eylül sayısıyla ilk defa tanışanlar için müsaadenizleyine kısa bir tanıtım yapmak istiyorum:
The Art Newspaper (TAN) 1990’da kurulan bir sanat mecmuası. Londra ve New York merkezli aylık gazete, hâlâ aynı adla yayımlanmaya devam eden Il Giornale dell’Arte’ye dayanıyor. Gazete “Uluslararası Edisyon” olarak geçen İngilizce baskı ile İtalyanca baskının yanı sıra Fransa, Rusya, İsrail ve Çin’de de yayımlanıyor.
TANT,basılı mecraların güçlüklerle boğuştuğu bir dönemde,yerel ile uluslararası kültür-sanat dünyasını buluşturan bir platform olma niyetiyle yola çıktı. Yaz ve kış sayıları dışında aylık yayımlanan gazete ve internet sitesiyleokurlara güncel sanat haberlerinin yanı sıranitelikli araştırma içerikleri, incelemeler ve söyleşiler sunuyor. Ayrıca Londra, New York, Paris, Moskova ve Şanghay’da bulunan yazıişleri ofisleriyle birlikte TAN’aİstanbul ve Türkiye’den katkıda bulunuyor. Yani, “böyle küresel bir yayın ailesinin parçası olmanın sunduğu imkânlarla sanatseverleri bu uluslararası toplulukla buluşturma” umudumuzemin adımlarla gerçekleşiyor.
İlk yılda öne çıkanlar
Birinci yılımızda bizi heyecanlandıran birçok içeriğimiz oldu. Koleksiyon sayımız, hamam işlevine geri kavuşturulmadan önce Kalıntıların Şifası sergisiyle herkesin ziyaretine açılan Zeyrek Çinili Hamam’ın kültürel mirası üzerine Özgür Ceren Can’ın değerli incelemesini ve 40. yılında Galeri Siyah Beyaz’ın Elâ Atakan’ın kaleme aldığı kuruluş hikâyesini içeriyordu. Birinci sayımızda Elif Dastarlı, Cumhuriyet’in 100. yılını, Türkiye’deki sanatçı kadınlar üzerinden takip etti; Bahar Malik, ölümünün 50. yıldönümünde Picasso’nun dünya çapında açılan sergileri inceledi. Ocak ayında Savaş Zafer Şahin, 6 Şubat Depremleri’nin birinci yıldönümünde, deprem bölgesindeki kültürel miras tartışmalarını ele aldı. Beije’le Askıda Ped kampanyasında işbirliği yaptığımız 8 Mart Kadınlar Günü özel sayımızda Sanem Sirer’in kaleme aldığı kapsamlı bir Tracey Emin incelemesi vardı. Can, mayıstaki Müzeler Günü vesilesiyle Türkiye’de müzeciliğin Osmanlı’dan Cumhuriyet’e nasıl kamusallaştığını ele aldı.
Değerli isimlerle yaptığımız söyleşiler, bu yola neden girdiğimizi hatırlatacak denli özel oldu bizim için. Nick Cave, ilk kişisel sergisiyle ilgili olarak TANT’a özel konuştu. Shirin Neshat, Gülsün Karamustafa, Nezaket Ekici, Nick Brandt, Güneş Terkol, Anselm Kiefer, Judy Chicago, Steve McQueen, Tomokazu Matsuyama, Ateş Alpar ve Do Not Disturb filminin ekibi, sohbet ettiğimiz sanatçılardan sadece bir kısmı.
Canan Tolon, Eva Nielsen, Tracey Emin, CANAN, Barbara Kruger, Emin Barın, Yoko Ono ve Sarkis gibi önemli isimlerin sergi incelemelerine; Seren Erciyas’ın hazırladığı “Galeri Rotası” ve Elif Dastarlı ile F. Melis Cin’in kaleme aldığı “Mirasın Yankıları” gibi heyecanla takip edilen yazı dizilerine; Levent Erden, Marc-Olivier Wahler, Gündüz Vassaf, Yekta Kopan, Sırma Köksal gibi köşe yazarlarına; Basel, Paris, Miami ve Hong Kong’daki Art Basel’den DESIGN MIAMI.’ye, CI ve BASE’den Photo London’a, Design Doha ve Mardin Bienali’nden Venedik Bienali’ne yerli ve uluslararası onlarca sanat etkinliğinin haberlerine ve incelemelerine yer verdik. İklim krizi ve yapay zekâ gibi güncel konuların sanat eksenindeki yansımalarını takip ettik; basın partneri olduğumuz CI, CI Bloom ve Mardin Bienali’ne özel dosyalar hazırladık; Şehir Özel Eki: İstanbul ile Tasarım Eki yayımladık; Sound Room’daki Soichi Terada gecesinin ve The Bodrum EDITION’da gerçekleşen Vision Art Platform sergisinin basın partneri olduk.
İkinci eylül
Yeni bir seneye girerken “Galeri Rotası” ve “Mirasın Yankıları” dizileri sona eriyor. Bu vesileyle daha önce kaçırdıysanız her iki dizinin de artnewspaper.com.tr adresinden önceki yazılarına bakmanızı tavsiye ederim. Sekizinci sayımızda ayrıca Olafur Eliasson, Tolga Karaçelik ve Gözde İlkin röportajları; David Shrigley’nin “Pulped Fiction” projesi ve belgeseli üzerine kapsamlı yazı ve Taviloğlu Koleksiyonu’nun ay ortası açılacak Bir Koleksiyoner Hikayesi sergisi üzerinden incelemesi dikkat çekiyor.
Sanat sezonu (İstanbul Bienali olmasa da) hızlı bir açılış yapıyor. Taviloğlu Koleksiyonu sergisinin yanı sıra Sabancı Müzesi’nde yer alacak Georg Baselitz, Borusan Contemporary’nin Perili Köşk’ündeki Doug Aitken ve Arter’deki Maaria Wirkkala sergileri eylül ortasında sanatseverlerle buluşuyor; ay sonunda ise 212 Photography Istanbul başlıyor. Eylülde ayrıca Bozcaada Caz Festivali, Istanbul Fringe Festival ve Akbank Caz Festivali var. Dünya genelinde ise Kiaf Seoul, The Armory Show, 17. Lyon Bienali, Venedik Film Festivali ve Londra Tasarım Festivali, radarımızdaki organizasyonlardan.
Bu tür noktalarda matbu gazete ile çevrimiçi yayınımızı bir bütün olarak kullanıyoruz; bu konuların bir kısmı eylül sayımızda, bir kısmı eylülde internet sitemizde, bir kısmı ise ekim sayımızda yer alacak. Basılı yayında yer kısıtlaması yüzünden kısalan yazıların tamamını internet sitemizde paylaşmaya devam edeceğiz; ay ortası gerçekleşen önemli etkinliklerle ilgili içeriklerimize ise önce çevrimiçi yer verip bir sonraki basılı sayıda daha kapsamlı olarak ele alacağız.
Yani, kutlamayı temsil eden balonlu kapağımızla sizlere merhaba, dediğimiz günkü heyecanımızla devam ediyoruz yola. Bize eşlik eden herkese tüm TANT ekibi olarak teşekkür ederiz. Soru, öneri ve yorumlarınız ya da belki sadece sohbet etmek için bize info@artnewspaper.com.tr adresinden ulaşabilirsiniz.